Trip to Kundasang - Desa Mesilau



Masa sa sedang kemas2 fail sa di laptop ni nampak pula gambar2 yang sa ambil masa trip ke desa mesilau time sa masih study di UMS tu. Trip tu sebenarnya dianjurkan untuk salah satu assignment kami time kami di tahun akhir. So tu la semua student marketing pun setuju lah mau buat trip ke Desa Mesilau. Asalnya kami mau pergi ke Labuan, tapi nampaknya banyak makan kos. Nak pergi Sabah Tea pun lecturer ndak bagi sebab alasan suda ada banyak badge senior2 sebelum kami yang suda pergi sana. So kena buat pembaharuan sikit.


Sebelum pergi ke desa mesilau, kami singgah dulu di Kundasang. Jadi sempat jugalah pergi bergambar2 di sana..hihi


Permandangan dari Kundasang..nampak berdiri teguhnya gunung kinabalu kan..Gunung Sabah yang satu-satunya membanggakan Sabah..



Kundasang War Memorial ni banyak menyimpan tentang sejarah tentang tahanan tentera Australia dan British yang terkorban di Sandakan dan Ranau semasa perarakan ke Ranau dalam Perang Dunia II. 

Kasi tahu kamu lah, kalo kamu mau pergi ke Kundasang, singgahlah di Kundasang War Memorial ini sebab ia memang tempat bersejarah. Ngam untuk anak-anak yang masih lagi belajar untuk kasi kuat ilmu Sejarah. hehehe...

Tapi ini cerita betul ni...tiap tahun mesti akan ada orang-orang putih yang dari Australia dan British yang datang ke Sabah sini especially sini Ranau dan Sandakan sebab itu lah kejadian Sandakan Death Marches. Durang datang sebab memberi penghormatan kepada kawan-kawan mereka yang banyak terkorban. Jangan hairan ada di antara mereka yang memang masih hidup sampai sekarang sebab tu lah durang mesti akan datang sini Sabah untuk melawat tempat-tempat yang bersejarah hitam bagi durang.











Trip ke Desa Mesilau di sini





Attuuukkooii..! panat boh gia menaip entri ni..:-)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT OF LITTLE RAINBOW STORY 2010 - 2014